«La ZBE no serà eficaç per aportar els canvis que necessitem, ja que no aborda l’arrel del problema: que la mobilitat de la ciutat giri entorn els desplaçaments amb cotxe, i en global la dependència dels combustibles fòssils».
Article de Gemma Boix, regidora de Fem Manresa, publicat a Regió7 el 12 d’octubre de 2024.
En el ple del setembre passat es va aprovar l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions a Manresa a partir de l’1 de gener del 2025. Fem Manresa hi vam votar en contra, denunciant la hipocresia d’aquesta mesura suposadament ecològica, que en realitat no serà útil per a la finalitat que persegueix i que perpetua la injustícia social.
Som les primeres que volem un canvi en la mobilitat de Manresa, que els cotxes no ocupin l’espai que avui encara ocupen. Volem una ciutat amb menys contaminació, trànsit i embussos, però la ZBE no serà eficaç per aportar els canvis que necessitem, ja que no aborda l’arrel del problema: que la mobilitat de la ciutat giri entorn els desplaçaments amb cotxe, i en global la dependència dels combustibles fòssils.
"El que s’està comprant és la lògica del capitalisme verd: no es tracta de salvar el planeta, sinó de crear noves oportunitats de negoci per a les grans empreses, sense importar si és sostenible fomentar la compra de cotxes nous".
La ZBE, que implicarà la prohibició de circular a determinats cotxes a la ciutat quan no tenim una xarxa de transport públic suficient, competitiva ni eficient, és una mesura clarament classista. Mentre algunes persones es podran comprar cotxes elèctrics de gamma alta i moure’s lliurement per la nostra ciutat, les que tenen menys recursos, aquelles que sovint condueixen cotxes més antics i contaminants, seran expulsades del centre urbà. El que s’està comprant és la lògica del capitalisme verd: no es tracta de salvar el planeta, sinó de crear noves oportunitats de negoci per a les grans empreses, sense importar si és sostenible fomentar la compra de cotxes nous. I Fem Manresa ho tenim clar: la lluita per la justícia climàtica no pot anar deslligada de la lluita per la justícia social.
A la vegada, en lloc de reduir les emissions de CO2, la ZBE pot simplement desplaçar-les d’una zona a una altra. No tenim cap garantia que aplicar aquesta mesura, amb els recursos públics que s’hi invertiran i els inconvenients que suposarà per manresans i bagencs, servirà per reduir significativament les emissions en la zona marcada, ja que en realitat hi podran entrar la mateixa quantitat de cotxes o superior.