Zona de Baixes Emissions. | Font: Ricard Novella

ZONA D'ALTES CONTRADICCIONS

«La ZBE no serà eficaç per aportar els canvis que necessitem, ja que no aborda l’arrel del problema: que la mobilitat de la ciutat giri entorn els desplaçaments amb cotxe, i en global la dependència dels combustibles fòssils».

Article de Gemma Boix, regidora de Fem Manresa, publicat a Regió7 el 12 d’octubre de 2024.

En el ple del setembre passat es va aprovar l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions a Manresa a partir de l’1 de gener del 2025. Fem Manresa hi vam votar en contra, denunciant la hipocresia d’aquesta mesura suposadament ecològica, que en realitat no serà útil per a la finalitat que persegueix i que perpetua la injustícia social.

Som les primeres que volem un canvi en la mobilitat de Manresa, que els cotxes no ocupin l’espai que avui encara ocupen. Volem una ciutat amb menys contaminació, trànsit i embussos, però la ZBE no serà eficaç per aportar els canvis que necessitem, ja que no aborda l’arrel del problema: que la mobilitat de la ciutat giri entorn els desplaçaments amb cotxe, i en global la dependència dels combustibles fòssils.

"El que s’està comprant és la lògica del capitalisme verd: no es tracta de salvar el planeta, sinó de crear noves oportunitats de negoci per a les grans empreses, sense importar si és sostenible fomentar la compra de cotxes nous".

La ZBE, que implicarà la prohibició de circular a determinats cotxes a la ciutat quan no tenim una xarxa de transport públic suficient, competitiva ni eficient, és una mesura clarament classista. Mentre algunes persones es podran comprar cotxes elèctrics de gamma alta i moure’s lliurement per la nostra ciutat, les que tenen menys recursos, aquelles que sovint condueixen cotxes més antics i contaminants, seran expulsades del centre urbà. El que s’està comprant és la lògica del capitalisme verd: no es tracta de salvar el planeta, sinó de crear noves oportunitats de negoci per a les grans empreses, sense importar si és sostenible fomentar la compra de cotxes nous. I Fem Manresa ho tenim clar: la lluita per la justícia climàtica no pot anar deslligada de la lluita per la justícia social.

A la vegada, en lloc de reduir les emissions de CO2, la ZBE pot simplement desplaçar-les d’una zona a una altra. No tenim cap garantia que aplicar aquesta mesura, amb els recursos públics que s’hi invertiran i els inconvenients que suposarà per manresans i bagencs, servirà per reduir significativament les emissions en la zona marcada, ja que en realitat hi podran entrar la mateixa quantitat de cotxes o superior.

I, contra la fal·làcia que estem obligats a implementar la ZBE per ser una ciutat amb més de 50.000 habitants, posem l’exemple de Pontevedra, ciutat de mida similar a Manresa i que no aplicarà les sancions d’aquesta mesura. Per què? Doncs perquè, des dels anys 90, s’hi han desenvolupat mesures de mobilitat sostenibles, limitant progressivament l’accés de vehicles al centre urbà, prioritzant els vianants i els ciclistes. Aquest model ha fet que la ciutat gallega tingui un trànsit de vehicles molt reduït, eliminant la necessitat d’una ZBE addicional. En canvi, a Manresa i a la Generalitat, els diversos governs d’ERC, PSC i Junts no han prioritzat una mobilitat alternativa, i ara tots en paguem les conseqüències.