Reclamem la substitució del soterrament dels FGC fins a plaça Espanya per l’aposta pel tren comarcal, i l’impuls d’un pla de substitució de la zona de baixes emissions i d’un pla d’ordenació de la mobilitat exterior de la ciutat.
A les portes del ple municipal d’abril, on es tornarà a portar a votació el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS), la candidatura municipalista Fem Manresa mostrem obertament la nostra disposició a canviar el posicionament contrari al Pla si s’hi introduïssin canvis significatius. Concretament, la substitució del soterrament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya fins a plaça Espanya per l’aposta pel tren comarcal, i l’impuls d’un pla de substitució de la zona de baixes emissions i d’un pla d’ordenació de la mobilitat exterior de la ciutat.
Malgrat incloure algunes mesures interessants per la ciutat, el PMUS parteix d’un mal plantejament inicial que no aporta solucions per reduir la mobilitat amb origen extern a la ciutat, mobilitat que correspon a més de la meitat dels vehicles que circulen per Manresa.
Segons la regidora Gemma Boix, «el pla no s’implica en tots els desplaçaments amb vehicles privats dels pobles de la comarca, ni de les regions veïnes que visiten Manresa per oci o per realitzar gestions com ara anar al metge, als comerços, als jutjats o a les seus d’administracions públiques». Per això, considerem imprescindible disposar d’un pla d’ordenació de la mobilitat exterior de la ciutat que tingui en compte totes aquestes casuístiques, com a mitjà per donar resposta a les necessitats expressades.
D’altra banda, el soterrament, una de les actuacions del PMUS de prioritat alta i que presenta un cost econòmic molt elevat, no aportarà cap millora de mobilitat per a les habitants de Manresa ni reduirà el nombre de vehicles que circulen amb origen extern a la ciutat. Per aquesta raó, demanem que s’elimini aquesta mesura del pla de mobilitat i que s’aposti per la incorporació del tren comarcal en la planificació.
Fem Manresa també posem en qüestió la implementació de la zona de baixes emissions a tota la ciutat, una mesura que considerem classista i ineficaç, ja que obligaria les persones de Manresa i de la comarca a canviar el seu vehicle per poder accedir a la ciutat, però no reduiria el nombre de vehicles que circulen per aquesta. En lloc d’això, proposem un pla de substitució de la zona de baixes emissions, que contempli mesures per reduir el trànsit motoritzat a la ciutat i l’adequació de pàrquings dissuasius, a fi d’evitar la necessitat d’accedir a la ciutat en vehicle privat. Això garantiria que la discriminació per volum de cotxes esdevingués més justa i no es basés en el poder adquisitiu dels ciutadans.
Ja anem amb vint anys de retard en matèria de mobilitat urbana a Manresa, i és imprescindible esforçar-se per construir una ciutat més ordenada, en la qual els vianants esdevinguin el centre de la mobilitat i els vehicles privats passin a un segon o tercer pla. Per aconseguir això, és necessari ser més ambiciosos en les mesures suggerides.
Ara, la pilota està a la teulada del govern, i és qüestió de voluntat política que el PMUS tiri endavant amb el màxim consens possible.