Tren de Rodalies similar als que cobrien els semidirectes suprimits. | Font: Renfe

Fem Manresa defensa reclamar a Renfe la recuperació dels trens semidirectes cap a Barcelona

La candidatura de l’oposició proposarà al Ple de novembre que l’Ajuntament reclami a Rodalies el restabliment dels sis trens eliminats el 2022, que permetien fer el recorregut entre Manresa i la capital catalana en menys d’una hora.

Recuperar el servei de trens semidirectes que, fins a l’abril del 2022, connectava Manresa i Barcelona en menys d’una hora. Això és el que reclamarà el grup municipal de Fem Manresa al Ple municipal de novembre, on proposarà que l’Ajuntament sol·liciti formalment a RENFE i a la Generalitat la recuperació dels sis trens semidirectes de la línia R4 que connectaven Manresa i l’estació de Fabra i Puig (en aquell moment, Sant Andreu Arenal) de Barcelona en un temps inferior a l’actual. Des de Fem Manresa es planteja la recuperació dels combois perduts com un pas necessari cap a una xarxa de transport més ràpida i eficaç, que pugui ser una alternativa real al vehicle privat i que, en la situació d’emergència climàtica actual, contribueixi de forma més justa i efectiva a la reducció d’emissions.

Entre el 2014 i el 2022, la connexió semidirecta entre l’estació de Manresa i la de Fabra i Puig incloïa tres trens d’anada amb origen a Manresa (a les 6:31h, les 14:26 h i les 17:42 h) i tres de tornada (a les 14:25h, les 17:39h i les 20:45h). Depenent del comboi, permetien arribar des de Manresa fins a Barcelona en 58 minuts, i tornar des de la ciutat comtal fins a la capital del Bages en un temps d’entre una hora i 1 minut i 59 minuts.

"El grup de l’oposició també veu l’eliminació i no recuperació dels trens semidirectes com un altre exemple de com “la Generalitat i l’Estat tracten Manresa, el Bages i la Catalunya Central com a territoris de segona, també en matèria de transport públic”, una dinàmica que “cal revertir urgentment"".

Malgrat que, inicialment, el restabliment del servei (suspès per l’inici d’obres a les línies de Rodalies) estava previst per al febrer de 2023, a novembre del 2024, això encara no s’ha produït. I, l’octubre del 2023, el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya afirmava que la situació no canviaria, com a mínim, fins al 2025. “En lloc d’avançar cap a una xarxa de transport públic que cobreixi més les necessitats de la població, s’ha perdut una connexió essencial per a molts treballadors i estudiants que es desplacen a Barcelona diàriament”, assenyalen des de Fem Manresa. “I això, si volem construir un model de mobilitat ecològicament més responsable i també socialment més just, és un gran error”.

El grup de l’oposició també veu l’eliminació i no recuperació dels trens semidirectes com un altre exemple de com “la Generalitat i l’Estat tracten Manresa, el Bages i la Catalunya Central com a territoris de segona, també en matèria de transport públic”, una dinàmica que “cal revertir urgentment”.

A més de la recuperació dels trens semidirectes entre Manresa i Barcelona, el text que Fem Manresa portarà a votació al Ple també proposa demanar a RENFE que realitzi un estudi per avaluar la viabilitat de dividir la línia R4, una de les més llargues de la xarxa de Rodalies. Segons la candidatura, aquesta divisió podria millorar la puntualitat i eficiència del servei, facilitant un transport públic més fiable i de qualitat per als usuaris de la línia R4, que històricament han patit múltiples incidències en els seus desplaçaments.