«Si ja el fet de deixar el nostre transport públic en mans d’empreses privades […] és prou qüestionable, encara és més indigne i inadmissible que el govern català actuï com si no hagués passat res».
Article de Roser Alegre, Gemma Boix i Jordi Trapé, regidores de Fem Manresa, publicat a Regió7 el 3 de juny de 2025.
Benvolgudes usuàries i usuaris del bus Manresa–Barcelona,
Després de vuit anys de concessió i d’un nou concurs públic, la nova adjudicació d’aquest servei ha tornat a recaure —com si fos una broma de mal gust— en Monbus. Una empresa que, durant els anys que fa que gestiona aquesta línia, ha acumulat retards, saturacions dels vehicles, queixes i incompliments reiterats, afectant diàriament centenars de persones. Persones que, més d’una vegada, han hagut de fer viatges de més d’una hora a peu dret. Però sembla que no n’hi ha hagut preu per la Generalitat, que ha decidit tornar-li a confiar la gestió d’un servei públic essencial.
I com ha aconseguit el nou contracte Monbus? Doncs ho ha fet gràcies a haver presentat la proposta tècnica i econòmica més atractiva per l’administració, la que promet més prestacions a un cost aparentment menor. Així funcionen sovint els concursos públics, alimentant una dinàmica que facilita els problemes: que l’oferta guanyadora sigui la que presenta més serveis a menor cost comporta un risc elevat d’incompliment o degradació del servei, especialment si no es disposa d’un sistema de control rigorós i permanent.
És a dir, no només la Generalitat ha tornat a confiar en la mateixa empresa que ens ha «regalat» anys de servei nefast, sinó que ho ha fet amb un sistema que no garanteix en absolut que no reincidirà. Si ja el fet de deixar el nostre transport públic en mans d’empreses privades (fent més difícil el control del servei i destinant recursos de tots i totes a garantir beneficis privats) és prou qüestionable, encara és més indigne i inadmissible que el govern català actuï com si no hagués passat res. Com si no importés que les persones que necessitem utilitzar el bus -sigui per anar a treballar, per anar a estudiar o per altres motius- poguéssim fer-ho tranquil·les i segures.
“No només la Generalitat ha tornat a confiar en la mateixa empresa [Monbus] que ens ha «regalat» anys de servei nefast, sinó que ho ha fet amb un sistema que no garanteix en absolut que no reincidirà”.
Per això, des de Fem Manresa hem portat aquesta qüestió al Ple de l’Ajuntament de Manresa per exigir el que és de sentit comú: garantir que qualsevol contractació d’un servei públic essencial com aquest vagi acompanyada d’un sistema robust, independent i transparent de seguiment i fiscalització, per assegurar que es compleixen els nivells mínims de qualitat exigibles, i que les persones usuàries rebin un servei digne i adequat a les seves necessitats. Així, hem reclamat: control efectiu, transparència real, inspeccions independents, participació ciutadana i, sobretot, tolerància zero amb els incompliments.
La moció que vam presentar al Ple de maig va ser aprovada per una àmplia majoria i serà traslladada, també, al Parlament de Catalunya. Ara, ens comprometem a continuar treballant i a fer tot el que estigui a les nostres mans perquè aquest servei deixi de ser una vergonya. Perquè puguem avançar cap a la xarxa de transport públic que mereixem. Perquè no és només una qüestió de mobilitat: és una qüestió de dignitat.